یکشنبه، دی ۱۲، ۱۴۰۰

ضرورت استفاده از وی پی ان (vpn)

حالا که طالبان بر همه چیز مسلط شده است، فکر می کنم داشتن امنیت در انترنت ضروری تر از قبل است. این موضوع خصوصا برای آنهایی که فعال مدنی، ژورنالیست و نویسنده هستند و می خواهند از سانسور و ردیابی در امان بمانند حیاتی است. وی پی ان های زیادی است که مجانی نیستند اما بعضی از آنها مجانی است. من در یک پست دیگر، آنها را معرفی می کنم ولی فعلا یکی از مرورگرهای قدرمندی را اینجا معرفی می کنم که هم مرورگر هست و هم وی پی ان.

Tor یک مرورگر قدرتمند است اما همزمان یک وی پی ان هم است. شما باید این را اول در مبایل یا کامپیوتر تان دانلود کنید و بعد وصل بشوید. هرچیزی که شما در تور بنویسید یا جستجو کنید آی اس پی محلی را دور می زند. مثلا شما در کابل هستید و از طریق روشن و افغان بیسیم و یا هر تلکام دیگر به انترنت وصل می شوید، این شرکت ها به شما یک ip مشخص می دهد. این آی پی آدرس کامپیوتر و یا مبایل شماست که آی اس پی ها می داند شما در کجا قرار دارید و چه دارید در انترنت می بینید. وی پی ان شما را در یک منطقه دیگری از جهان می برد و ip دیگری به شما اختصاص می دهد. حالا از طریق آی پی تمام اطلاعات شما انکریپت و یا رمزگزاری می شود که تنها همان سرورها قادر هستند بدانند شما از کجا وصل شدید نه آی اس پی های محلی.

تور شما را مستقیم به سرورهای خودش وصل می کند که تقریبا حکم ویرچوال ورلد را دارد. بعد شما مستقیم به انترنت وصل می شوید. می توانید از گوگل، ایمیل و سایت های اجتماعی استفاده کنید. آی اس پی های محلی در این میان نمیداند شما از طریق آنها به انترنت وصل شده اید چون شما از third party به انترنت وصل شدید. 

مزایای استفاده از این مرورگر و وی پی ان های دیگر این است که آی اس پی های محلی که ممکن است حکومت های جبار  بخواهد آنرا کنترول و رد پای شهروندان شان را پیدا کند، این مرورگر آنرا خنثی می کند.

معایب این مرورگر و وی پی ان در کل این است که جستجو در انترنت را آهسته می کند چون آی اس پی محلی را دور می زند و از طریق third party انترنت وصل می شود.

در هر دو صورت، من فکر می کنم استفاده از تور برای کسانی که می خواهند اطلاعات رد و بدل کنند ضروری است.

0 comments:

ارسال یک نظر

contact

نام

ایمیل *

پیام *