سه‌شنبه، دی ۲۳، ۱۳۹۹

در باره موضوع زهرا موسوی

ما انسانها چیزی نیستیم جز خاطره تاریخی و بعضی از آنها ما را رها نمی کند هر جا برویم و هرچه که باشیم. دلیل اینکه من آن حادثه را یاد کردم این بود که ممکن است زهرا بیاید و بگوید آری، من چنین چیزی گفتم، معذرت می خواهم. من آن لحظه آدم خوبی نبودم. همه خطا می کند. با معذرت خواهی چیزی اتفاق نمی افتد جز التیام.

اتفاقا این موضوع را من قبلا به انگلیسی نوشته بودم ولی خواستم به فارسی نشر کنم. انگلیسی آن بخشی کلانتری است که من در باره رادیو آزادی وفضای تعبیض جنسیتی و نژادی آنجا نوشته ام. آن را به وبلاگ انگلیسی ام نشر می کنم. این نوشته قسمتی از پروژه ای بود که من در کلاس انجام دادم. این بخشی از یک پروژه روانکاویی بود در باره تبعیض و نژاد پرستیی که من تجربه کرده بودم.

شنیده ام که بعضی ها گفته اند که هنوز فلانی تغییر نکرده و این نوع نوشته ها ضد زن است. خیلی از این زنانی که واکنش نشان داده اند هزاره اند. من واکنش آنها را درک می کنم. ولی این را به یاد داشته باشیم که رنج زنان هزاره چند لایه است، زن بودن فقط یکی از آنهاست. زنان هزاره هم به خاطر اینکه هزاره است تاوان می پردازند و هم به خاطر زن بودنش. این امری مواخر یک مشکل عمومی است برای همه زنان افغانستان. زهرا عضوی از آن جامعه است و اگر او بیشتر از همه درد تبعیض علیه زن بودنش و نژادپرستی را تجربه نکرده باشد که کمتر نکرده است. کسانی که علیه زهرا کامپاین راه اندازی کرده اند و علیه او تبلیغات سوء می کنند داستان آن ها جداست. آنها از هر فرصتی از آب گل آلود ماهی می گیرند ولی مهم این است که ما همه باید علیه تبعیض مبارزه کنیم چه از نوع نژادی باشد یا از جنسیتی، همان کاری که زهرا و زنان آزادی خواه دیگر می کنند ولی زهرا یک عذرخواهی بدهکار است. او می تواند از طریق ایمیل یا تماس اینجا به من پیام بفرسته  و عذرخوانی بکند. من آن مطلب را پاک می کنم و عکسش را (ورژن اصلی) منحیث تحفه برش میفرستم. 

2 comments:

ناشناس گفت...

جناب آقای فکرت درود، شما چیزی را که حتا خود ندیده اید و فقط بصورت آوازه در مورد این خانم شنیده بودید در نوشته ایتان جا داده اید" آوازه بود که در این مدت احمد تکل و رزاق مامون از او استفاده جنسی می کردند." بعد ادعا دارید که" ذکر آن تجربه تلخ به این منظور نبود که من به وجهه زهرا موسوی خدشه وارد کنم و او را بی آبرو کنم. واقعا چنین چیزی مد نظر نداشتم." شما چرا بر عذرخواهی از طرف ایشان تأکید دارید؟ این تلاش شما برای گرفتن معذرت‌خواهی توجیه کننده چیست؟ به این پرسش من دقت کنید و پاسحش را صادقانه در خود جستجو کنید و برای خود نگهدارید و آنگاه بدون معذرت‌خواهی ایشان شما آن مطلب را پاک خواهید کرد و از ایشان معذرت خواهید خواست.

نسیم فکرت گفت...

تشکر از اینکه زحمت کشیدید پیام گذاشتید. این آوازه تنها در رادیو آزادی نبود. در همه جا بود. رزاق مامون در انجمن قلم به همه قصه می کرد. مدارک این آوازه هنوز در انترنت وجود دارد. کسی بنام حسین زاهدی وبلاگ نوشت. هم صدا و هم عکس و متن نشر کرد. لطفا یک بار انترنت را بگردید. منکه فقط گفتم آوازه بود. ادعا نکرده ام که چنین چیزی صورت گرفت چون من نمیدانم به این خاطر میگویم آوازه.
این موضوع سوء استفاده را من در یک مقاله ای انگلیسی که کلا در مورد رادیو آزادی است نوشته ام اتفاقا به جنبه های مختلف آن پرداخته ام. درست است اینجا ازش انتقاد کرده ام ولی آنجا با زهرا همدردی کرده ام و ازش حمایت کردم. در رادیو آزادی تنها زهرا مورد تبعیض جنسیتی قرار نگرفت. خیلی های دیگر هم بودند که نمی توانستند صدای شان را بلند کنند. کسانی بودند به انحای مختلف نه تنها تبعیض روا می داشتند بلکه در معرض تقاضای جنسی قرار می گرفتند. من روی آن مطلب کار می کنیم و در چندین پوست آنرا نشر می کنم. ولی اینکه در مورد زهرا فقط همین بود که نوشتم.

ارسال یک نظر

contact

نام

ایمیل *

پیام *